In culisele Moulin Rouge
Paris, extravaganta, ritm, culoare, frenezie, cabaret! Din 1889, istoria Frantei a cunoscut o perioada unica, de relache, caracterizata prin eliminarea rigorilor sociale si a incurajarii libertatii de exprimare la toate nivelurile. 'Joie de Vivre' era sloganul acestei 'Belle Epoque', celebrata la granita dintre secole drept marea sansa pe care revolutia industriala o oferise spre o viata lipsita de griji.
Aceasta atmosfera boema a fost mediul excelent pentru un 'boom' al creativitatii, caracterizat prin diversitate si aplomb in privinta exprimarilor artistice: a luat nastere 'japonismul', curent prin care artei franceze i-a fost inserat spiritul nipon, un mix inedit de stil si extravaganta, devenit popular la vremea respectiva prin operele celebrului Toulouse-Lautrec. Cercurile literare apareau si dispareau in functie de dispozitia participantilor, iar pictorii gaseau inspiratie in tot ceea ce parea a fi o contradictie pentru clasicism. Contextul era perfect pentru nasterea unuia dintre simbolurile franceze, cabaretul Moulin Rouge.
Pe 6 octombrie 1889 aveau sa se deschida portile celei mai 'zgomotoase' mori de vant din lume, construita de Joseph Oller. Pictat in rosu aprins, 'bastionul' distractiei pariziene amplasat langa Montmartre a revolutionat conceptul music-hall-ului prin spectacole impresionante. Intruchiparea infamiei nu fusese nicicand mai incitanta: Moulin Rouge se distingea in totalitate de orice club al vremii. Cabaretul devenise distractia favorita a majoritatii, astfel ca de-a lungul timpului lista numelor celebre care i-au calcat pragul s-a marit considerabil, popularitatea show-ului depasind rapid granitele Frantei. Artisti ca Josephine Baker, Frank Sinatra, Yvette Guilbert, Jane Avril sau Edith Piaf au facut senzatie pe celebra scena Moulin Rouge.
Montmartre (Muntele Martirilor) a fost de-a lungul timpului resedinta marilor artisti, intre care renumitul Toulouse-Lautrec. Denumirea zonei ar proveni de la St. Denis, primul episcop al Parisului, precum si de la martirii care ar fi fost inmormantati pe colina. Inca de la inceput, istoria cabaretului a fost presarata cu picanterii. Basilica Notre-Dame du Sacre-Coeur a fost construita in speranta ca legenda creata in jurul clubului infam va fi oarecum stearsa. Insa Montmartre a continuat sa fie considerat locul de intalnire al celor cu moravuri usoare, unde stripteusele ofereau frecvent favoruri, iar spectacolele cu tenta erotica starneau intotdeauna controverse. In plus, imaginea Moulin Rouge nu avea cum sa dispara in vreme ce Franta trecea printr-o perioada de tranzitie, cand cabaretul era poate cea mai puternica expresie a libertatii si a bucuriei de a trai.
Inainte de Primul Razboi Mondial, Moulin Rouge devenise un adevarat templu al operetei. Muzica lui Offenbach insotea adesea evenimentele, iar publicul era in extaz la aparitia deja cunoscutelor 'Voluptata', 'La Feuille de Vigne', 'Le Reve d'Egypte', 'Tais-toi tu m'affoles'... Mistinguett este insa numele care a rezonat puternic in cadrul marelui show. In 1907 artista si-a facut debutul la Montmartre cu spectacolul 'La Revue de la Femme', fiind totodata initiatoarea valsului 'Chaloupee'. Talentul sau a obtinut reactii neasteptate din partea publicului, asigurandu-i statutul de star. In 1939 a inceput o perioada de declin, care a durat pana in 1951, iar in acest timp plecarea lui Mistinguett a facut ca spectacolul sa isi piarda savoarea. Dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial insa Moulin Rouge a revenit mai puternic si mai interesant ca niciodata, prin implicarea lui Georges France, fondatorul clubului Balajo. Si astazi, un motto sugestiv introduce pasionatii in atmosfera speciala a cabaretului: 'Never fall in love with a woman who sells herself, it always end bad.'
Moulin Rouge a obtinut apreciere la nivel mondial si este singurul spectacol caruia i s-a dedicat un musical celebru - 'The Red Windmill', cu Nicole Kidman si Ewan McGregor. In schimbul unui bilet in valoare de aproximativ 87 de euro pentru o persoana la show-ul nocturn, cortina Moulin Rouge dezvaluie spectacole magnifice, completate cu decoruri glamour si sustinute de artisti costumati in cele mai inedite tinute. Inainte de divertismentul propriu-zis ai ocazia sa savurezi o cupa de sampanie fina si sa gusti diverse specialitati culinare. Pretul variaza in functie de meniu si de programul ales, in contextul in care au loc cate doua spectacole in fiecare seara, fara exceptie. Primul program artistic sustinut la Moulin Rouge a fost cunoscutul dans frantuzesc can-can, pe ale carui ritmuri alerte femeile costumate in rochii rosii, cu volane splendide, isi sincronizeaza miscarile in cele mai mici detalii. Ideea perfectiunii completata de efortul artistilor au constituit unul dintre marile avantaje care au propulsat cabaretul parizian in randul celor mai 'gustate' evenimente mondene din toate timpurile.
Aceasta atmosfera boema a fost mediul excelent pentru un 'boom' al creativitatii, caracterizat prin diversitate si aplomb in privinta exprimarilor artistice: a luat nastere 'japonismul', curent prin care artei franceze i-a fost inserat spiritul nipon, un mix inedit de stil si extravaganta, devenit popular la vremea respectiva prin operele celebrului Toulouse-Lautrec. Cercurile literare apareau si dispareau in functie de dispozitia participantilor, iar pictorii gaseau inspiratie in tot ceea ce parea a fi o contradictie pentru clasicism. Contextul era perfect pentru nasterea unuia dintre simbolurile franceze, cabaretul Moulin Rouge.
Pe 6 octombrie 1889 aveau sa se deschida portile celei mai 'zgomotoase' mori de vant din lume, construita de Joseph Oller. Pictat in rosu aprins, 'bastionul' distractiei pariziene amplasat langa Montmartre a revolutionat conceptul music-hall-ului prin spectacole impresionante. Intruchiparea infamiei nu fusese nicicand mai incitanta: Moulin Rouge se distingea in totalitate de orice club al vremii. Cabaretul devenise distractia favorita a majoritatii, astfel ca de-a lungul timpului lista numelor celebre care i-au calcat pragul s-a marit considerabil, popularitatea show-ului depasind rapid granitele Frantei. Artisti ca Josephine Baker, Frank Sinatra, Yvette Guilbert, Jane Avril sau Edith Piaf au facut senzatie pe celebra scena Moulin Rouge.
Montmartre (Muntele Martirilor) a fost de-a lungul timpului resedinta marilor artisti, intre care renumitul Toulouse-Lautrec. Denumirea zonei ar proveni de la St. Denis, primul episcop al Parisului, precum si de la martirii care ar fi fost inmormantati pe colina. Inca de la inceput, istoria cabaretului a fost presarata cu picanterii. Basilica Notre-Dame du Sacre-Coeur a fost construita in speranta ca legenda creata in jurul clubului infam va fi oarecum stearsa. Insa Montmartre a continuat sa fie considerat locul de intalnire al celor cu moravuri usoare, unde stripteusele ofereau frecvent favoruri, iar spectacolele cu tenta erotica starneau intotdeauna controverse. In plus, imaginea Moulin Rouge nu avea cum sa dispara in vreme ce Franta trecea printr-o perioada de tranzitie, cand cabaretul era poate cea mai puternica expresie a libertatii si a bucuriei de a trai.
Inainte de Primul Razboi Mondial, Moulin Rouge devenise un adevarat templu al operetei. Muzica lui Offenbach insotea adesea evenimentele, iar publicul era in extaz la aparitia deja cunoscutelor 'Voluptata', 'La Feuille de Vigne', 'Le Reve d'Egypte', 'Tais-toi tu m'affoles'... Mistinguett este insa numele care a rezonat puternic in cadrul marelui show. In 1907 artista si-a facut debutul la Montmartre cu spectacolul 'La Revue de la Femme', fiind totodata initiatoarea valsului 'Chaloupee'. Talentul sau a obtinut reactii neasteptate din partea publicului, asigurandu-i statutul de star. In 1939 a inceput o perioada de declin, care a durat pana in 1951, iar in acest timp plecarea lui Mistinguett a facut ca spectacolul sa isi piarda savoarea. Dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial insa Moulin Rouge a revenit mai puternic si mai interesant ca niciodata, prin implicarea lui Georges France, fondatorul clubului Balajo. Si astazi, un motto sugestiv introduce pasionatii in atmosfera speciala a cabaretului: 'Never fall in love with a woman who sells herself, it always end bad.'
Moulin Rouge a obtinut apreciere la nivel mondial si este singurul spectacol caruia i s-a dedicat un musical celebru - 'The Red Windmill', cu Nicole Kidman si Ewan McGregor. In schimbul unui bilet in valoare de aproximativ 87 de euro pentru o persoana la show-ul nocturn, cortina Moulin Rouge dezvaluie spectacole magnifice, completate cu decoruri glamour si sustinute de artisti costumati in cele mai inedite tinute. Inainte de divertismentul propriu-zis ai ocazia sa savurezi o cupa de sampanie fina si sa gusti diverse specialitati culinare. Pretul variaza in functie de meniu si de programul ales, in contextul in care au loc cate doua spectacole in fiecare seara, fara exceptie. Primul program artistic sustinut la Moulin Rouge a fost cunoscutul dans frantuzesc can-can, pe ale carui ritmuri alerte femeile costumate in rochii rosii, cu volane splendide, isi sincronizeaza miscarile in cele mai mici detalii. Ideea perfectiunii completata de efortul artistilor au constituit unul dintre marile avantaje care au propulsat cabaretul parizian in randul celor mai 'gustate' evenimente mondene din toate timpurile.
Vremuri
Text: Nicolae Covaci
Hei, tramvai, cu etaj şi tras de cai,
Hei, joben, ce umblai la "Mon jardin",
Hei, bunic, cu monoclu erai şic,
Hei, can-can, cu picioarele-n tavan.
Toate-au fost la timpul lor ceva exagerat,
Anii au trecut în zbor şi lumea le-a uitat.
Da, da...
Hei, pletoşi, cu pantaloni strâmţi şi soioşi,
Chitarişti, zgomotoşi şi fantezişti,
Minijup, foarte scurt şi strâns pe trup,
Hei, tu şeik, îndrăcit ca un berbec.
Toate sunt la modă-acum şi tot exagerat,
Timpul trece ca un fum, şi tot va fi uitat.
Da, da...
Hei, tramvai, cu etaj şi tras de cai,
Hei, joben, ce umblai la "Mon jardin",
Hei, bunic, cu monoclu erai şic,
Hei, can-can, cu picioarele-n tavan.
Da, da...
Text: Nicolae Covaci
Hei, tramvai, cu etaj şi tras de cai,
Hei, joben, ce umblai la "Mon jardin",
Hei, bunic, cu monoclu erai şic,
Hei, can-can, cu picioarele-n tavan.
Toate-au fost la timpul lor ceva exagerat,
Anii au trecut în zbor şi lumea le-a uitat.
Da, da...
Hei, pletoşi, cu pantaloni strâmţi şi soioşi,
Chitarişti, zgomotoşi şi fantezişti,
Minijup, foarte scurt şi strâns pe trup,
Hei, tu şeik, îndrăcit ca un berbec.
Toate sunt la modă-acum şi tot exagerat,
Timpul trece ca un fum, şi tot va fi uitat.
Da, da...
Hei, tramvai, cu etaj şi tras de cai,
Hei, joben, ce umblai la "Mon jardin",
Hei, bunic, cu monoclu erai şic,
Hei, can-can, cu picioarele-n tavan.
Da, da...
FOREVER - MOULIN ROUGE
Str.1:
Stiu c-am sa zbor
Dincolo de soare,
Cum e sa-noti
Sa te pierzi in mare?
Inca ma cauti
Dar tot nu am uitat
De cabaret
Un farmec neincetat.
Refren:
Moulin Rouge l'amour
Moulin Rouge toujours
Moulin Rouge ce soir
Je t`adore tant
Je t`adore tant.
Str.2:
Vreau sa traiesc
Sunt pregatita oare?
Sa te iubesc
Fara incetare?
Inca ma cauti
Dar tot nu am uitat
De cabaret
Un farmec neincetat.
Moulin Rouge l'amour...
Moulin Rouge... Moulin Rouge...
Refren 2X.
Versuri: Adïna Butar
Str.1:
Stiu c-am sa zbor
Dincolo de soare,
Cum e sa-noti
Sa te pierzi in mare?
Inca ma cauti
Dar tot nu am uitat
De cabaret
Un farmec neincetat.
Refren:
Moulin Rouge l'amour
Moulin Rouge toujours
Moulin Rouge ce soir
Je t`adore tant
Je t`adore tant.
Str.2:
Vreau sa traiesc
Sunt pregatita oare?
Sa te iubesc
Fara incetare?
Inca ma cauti
Dar tot nu am uitat
De cabaret
Un farmec neincetat.
Moulin Rouge l'amour...
Moulin Rouge... Moulin Rouge...
Refren 2X.
Versuri: Adïna Butar
Franta are cateva simboluri vizuale, egal recunoscute si sinonime ea insasi: Notre Dame, Louvru, Turnul Eiffel, Versailles, Napoleon, Moulin Rouge, Brigitte Bardot simboluri imaginative: viata boema din cartierul Montmartre, Barbizon si pictorii, revolutia franceza, Sorbona, Bastilia, cinemafografia, moda pariziene, sampania frantuzeasca, | Franta insemana teritoriul de cultura iluminist ravnit de toate statele aspirante la treapta de sus a elitei europene. Franta insemana secole de stralucire la curtile regilor. Franta inseamna un tezaur imens de arta expus in sute de muzee, catedrale, palate si castele. O luna e prea putin sa vezi, macar, o parte din capodoperele Frantei. O luna de miere este minunat sa fie petrecuta in sarbatoarea bucuriilor oferite de FRUMUSETILE Frantei. |
Lista locurilor de vazut este foarte lunga si se gaseste in toate ghidurile despre Franta. Noi va propunem cateva vizite si excursii care sa completeze bucuria de a le vedea impreuna si sa fie romantice in acelasi timp | |
|
| |
| |
FEERIE LA PARIS |
Vremuri
Text: Nicolae Covaci
Hei, tramvai, cu etaj şi tras de cai,
Hei, joben, ce umblai la "Mon jardin",
Hei, bunic, cu monoclu erai şic,
Hei, can-can, cu picioarele-n tavan.
Toate-au fost la timpul lor ceva exagerat,
Anii au trecut în zbor şi lumea le-a uitat.
Da, da...
Hei, pletoşi, cu pantaloni strâmţi şi soioşi,
Chitarişti, zgomotoşi şi fantezişti,
Minijup, foarte scurt şi strâns pe trup,
Hei, tu şeik, îndrăcit ca un berbec.
Toate sunt la modă-acum şi tot exagerat,
Timpul trece ca un fum, şi tot va fi uitat.
Da, da...
Hei, tramvai, cu etaj şi tras de cai,
Hei, joben, ce umblai la "Mon jardin",
Hei, bunic, cu monoclu erai şic,
Hei, can-can, cu picioarele-n tavan.
Da, da...
Text: Nicolae Covaci
Hei, tramvai, cu etaj şi tras de cai,
Hei, joben, ce umblai la "Mon jardin",
Hei, bunic, cu monoclu erai şic,
Hei, can-can, cu picioarele-n tavan.
Toate-au fost la timpul lor ceva exagerat,
Anii au trecut în zbor şi lumea le-a uitat.
Da, da...
Hei, pletoşi, cu pantaloni strâmţi şi soioşi,
Chitarişti, zgomotoşi şi fantezişti,
Minijup, foarte scurt şi strâns pe trup,
Hei, tu şeik, îndrăcit ca un berbec.
Toate sunt la modă-acum şi tot exagerat,
Timpul trece ca un fum, şi tot va fi uitat.
Da, da...
Hei, tramvai, cu etaj şi tras de cai,
Hei, joben, ce umblai la "Mon jardin",
Hei, bunic, cu monoclu erai şic,
Hei, can-can, cu picioarele-n tavan.
Da, da...
FOREVER - MOULIN ROUGE
Str.1:
Stiu c-am sa zbor
Dincolo de soare,
Cum e sa-noti
Sa te pierzi in mare?
Inca ma cauti
Dar tot nu am uitat
De cabaret
Un farmec neincetat.
Refren:
Moulin Rouge l'amour
Moulin Rouge toujours
Moulin Rouge ce soir
Je t`adore tant
Je t`adore tant.
Str.2:
Vreau sa traiesc
Sunt pregatita oare?
Sa te iubesc
Fara incetare?
Inca ma cauti
Dar tot nu am uitat
De cabaret
Un farmec neincetat.
Moulin Rouge l'amour...
Moulin Rouge... Moulin Rouge...
Refren 2X.
Versuri: Adïna Butar
Str.1:
Stiu c-am sa zbor
Dincolo de soare,
Cum e sa-noti
Sa te pierzi in mare?
Inca ma cauti
Dar tot nu am uitat
De cabaret
Un farmec neincetat.
Refren:
Moulin Rouge l'amour
Moulin Rouge toujours
Moulin Rouge ce soir
Je t`adore tant
Je t`adore tant.
Str.2:
Vreau sa traiesc
Sunt pregatita oare?
Sa te iubesc
Fara incetare?
Inca ma cauti
Dar tot nu am uitat
De cabaret
Un farmec neincetat.
Moulin Rouge l'amour...
Moulin Rouge... Moulin Rouge...
Refren 2X.
Versuri: Adïna Butar